Oktobrī būs nodrošināti tiešie maksājumi
Pavisam drīz – ar2015.gada 1.oktobri SIA “Jūrmalas
ūdens” ir jāuzsāk nodrošināt dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem,
kopīpašniekiem tiesības veikt tiešus maksājumus par dzīvojamai mājai
piegādātajiem pakalpojumiem – ūdeni un kanalizācijas notekūdeņu novadīšanu.
Ko nozīmē šī
Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā noteiktā prasība, paskaidro SIA “Jūrmalas ūdens” juriste Inese Pelse -
Ilsjāne.
-
Ko nosaka minētais likums?
-
Dzīvojamo
māju pārvaldīšanas likums ar 1. oktobri piešķir tiesības dzīvojamo māju dzīvokļu
īpašniekiem, kopīpašniekiem veikt maksājumus par saņemtajiem ūdensapgādes un
kanalizācijas pakalpojumiem tieši attiecīgā sabiedriskā pakalpojuma sniedzējam,
nevis mājas pārvaldniekam.
Uzreiz gan jānorāda, ka tiešo maksājumu kārtība nav obligāta un
dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieki, kopīpašnieki par pakalpojumiem tāpat kā līdz
šim varēs norēķināties arī ar mājas pārvaldnieka starpniecību.
-
Kas tad ir jādara, lai pārietu uz tiešajiem
maksājumiem?
-
Te
vispirms ir jāatgādina, ka vēl līdz 2014.gada 30.septembrim dzīvojamo māju
PĀRVALDNIEKIEM bija jāveic savu klientu - dzīvojamo māju dzīvokļu īpašnieku
kopību, informēšana par tiešo maksājumu sistēmu, nosūtot dzīvojamās mājas
dzīvokļu īpašnieku kopumam paziņojumu, tajā norādot:
·
kopējo
parādu par katru dzīvokļu īpašumu mājai piegādāto pakalpojumu un atsevišķi —
katra dzīvokļa īpašnieka parādu par katru pakalpojumu, noslēgtos parādu
atmaksas grafikus, pakalpojuma sniedzējam pārskaitīto maksājumu apmēru un
parādu pakalpojuma sniedzējam par laiku līdz paziņojuma sagatavošanas dienai;
·
informāciju
par normatīvajos aktos noteikto dzīvojamās mājas īpašnieka pienākumu pieņemt
lēmumu par kārtību, kādā veicami turpmākie maksājumi par dzīvojamās mājas
uzturēšanai nepieciešamo pakalpojumu. Informācijā norāda šajā likumā paredzētos
maksājumu veidus un kārtību, attiecīgā lēmuma pieņemšanas termiņu;
·
no
sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja saņemto informāciju par tiešo maksājumu
nodrošināšanas izmaksām, ja dzīvokļu īpašnieku kopība, kopīpašnieki nolems
veikt maksājumus par sabiedriskajiem pakalpojumiem Dzīvojamo māju pārvaldīšanas
likuma 17. 3 panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā (bez PĀRVALDNIEKA
starpniecības).
Pēc iepazīšanās ar šo informāciju iedzīvotājiem bija
jāizlemj pāriet uz tiešajiem maksājumiem vai turpināt līdzšinējo kārtību. Par
šo lēmumu mājas pārvaldniekam līdz šā gada 30. martam SIA “Jūrmalas ūdens” bija
jāinformē par iedzīvotāju vēlmi pāriet uz tiešo maksājumu norēķinu
sistēmu.
-
Kas ir jādara, ja šie termiņi ir nokavēti?
-
Saskaņā
ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma Pārejas noteikumu 19.punktu,
pārvaldniekam par ikvienu dzīvojamo māju, kuras dzīvokļu īpašnieku kopība
nolēmusi par labu tiešiem maksājumiem, jāsagatavo aptaujas rezultātus (Likuma
pārejas noteikumu 16.pants, un17.pants; ) un jānosūta SIA “Jūrmalas ūdens”
informāciju par dzīvokļu īpašumu skaitu, dzīvokļu īpašniekiem, parādu apmaksas
grafikiem, kas noslēgti ar dzīvojamās mājas īpašniekiem, par kopējo parādu
pakalpojuma sniedzējam.
Pēc informācijas saņemšanas, SIA “Jūrmalas ūdens”,
ievērojot Dzīvojamo māju pārejas noteikumu 19.punktu, aktualizēs 2014.gada
31.maijā paziņoto aprēķinu par rēķinu apkalpošanas izmaksām un paziņos
dzīvojamās mājas pārvaldniekam aktualizētu Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas
likuma Pārejas noteikumu 15.punktā minēto informāciju, tas ir, rēķinu
apkalpošanas izmaksas, nodrošinot tiešu maksājumu saņemšanu no dzīvojamās mājas
īpašniekiem.
SIA „Jūrmalas ūdens” aicina dzīvojamo māju dzīvokļu
īpašnieku kopības pārstāvjus (pārvaldniekus) iesniegt dzīvokļu īpašnieku
kopības lēmumu apliecinātas kopijas par tiešo norēķinu veida izvēli un
nodrošināt minēto lēmumu tiesisko noteiktību un atbilstību Dzīvojamo māju
pārvaldīšanas likuma 17.2 panta otrās un ceturtās daļas noteikumiem.
-
Vai tad tiks slēgti individuālie līgumi ar
katru atsevišķo dzīvokļa īpašnieku, kopīpašnieku?
-
Nē. Likums
neparedz individuālo līgumu slēgšanu par sabiedrisko pakalpojumu piegādi
dzīvojamai mājai ar katru atsevišķo dzīvokļa īpašnieku, kopīpašnieku, bet gan
ar dzīvojamās mājas īpašnieku kopību, kuru tiesiskā darījumā pārstāv to
pilnvarotā persona, kas nodibina tiesiskas attiecības ar sabiedrisko
pakalpojumu sniedzēju dzīvojamās mājas īpašnieka vārdā.
Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 17.2 panta otrā daļa paredz, ka par
ūdens un kanalizācijas pakalpojumu piegādi vienas dzīvojamās mājas ietvaros ir
slēdzams vienots līgums, kuru paraksta pilnvarotā persona visu dzīvojamās mājas
dzīvokļu īpašnieku, kuri ir saistības kopdalībnieki, vārdā.
Pilnvarotā persona var būt arī PĀRVALDNIEKS.
Rēķinu gan katrs dzīvokļa īpašnieks saņems atsevišķi no SIA “Jūrmalas
ūdens” bez pārvaldnieka starpniecības.
-
Tas nozīmē, ka SIA “Jūrmalas ūdens” pieaugs
izdevumi – būs jāgatavo atsevišķi rēķini katram dzīvoklim/īpašumam…
-
Pēc
veiktajiem aprēķiniem, iekļaujot operatoru, kontrolieru un citu speciālistu, kā
arī papīra, aplokšņu, pasta pakalpojumu, kā arī datorprogrammas iegādes un
apkalpošanas izmaksas, papildus aprēķinātajiem izmantotajiem ūdens un
kanalizācijas pakalpojumiem, rēķinā tiks ietvertas katram dzīvoklis tiešo
maksājumu pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas 3,75 euro apmērā.
Saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 17.4
panta noteikumiem, tiešo maksājumu sistēmas nodrošināšana aptver:
1. Dzīvojamai mājai piegādāto sabiedrisko pakalpojumu
apjoma sadali starp dzīvokļu īpašniekiem, kas aptver:
1.1. dzīvokļu īpašumos uzstādīto ūdens mērītāju
uzņemšanu uzskaitē,
1.2. dzīvokļu īpašumos uzstādīto ūdens mērījumu
nolasīto datu savākšanu un apkopošanu;
1.3. dzīvokļu īpašumos uzstādīto ūdens mērītāju
fiksēto sabiedrisko pakalpojumu patēriņa kontroli;
1.4. dzīvokļu īpašumos uzstādīto ūdens mērītāju
verifikācijas termiņa kontroli;
1.5. administratīvo darbību veikšanu un dokumentu sagatavošanu
(brīdinājumu, paziņojumu), kas saistīti ar dzīvokļa īpašumos uzstādīto ūdens
mērītāju.
1.6. Datu bāzes un programmatūras uzturēšanu un
apkalpošanu.
2. Sabiedrisko pakalpojumu maksājumu rēķina
sagatavošanu un nosūtīšanu dzīvojamās mājas dzīvokļa īpašniekam.
3. Dzīvojamās mājas īpašnieka maksājumu kontroli par
sniegto pakalpojumu, kas aptver:
3.1 izziņu sagatavošanu un izsniegšanu par
maksājumiem;
3.2 paziņojumu sagatavošanu par parāda esamību un to
nodošanu adresātam;
3.3 savlaicīgu prasības celšanu tiesā pret dzīvojamās
mājas īpašnieku par maksājumu saistību neizpildi vai nepienācīgu izpildi.
3.4. savlaicīgu dzīvojamās mājas īpašnieku informēšanu
par atsevišķa dzīvojamās mājas īpašnieka saistību neizpildi, kas skar vai var
skart citu dzīvojamās mājas īpašnieku intereses.
4. Nepārprotamas un pilnīgas
informācijas sniegšana par pakalpojumu, pēc dzīvojamās mājas īpašnieka
pieprasījuma.
- Nobeigumā –
vai tiešie maksājumi mājas īpašnieku kopībai kādā veidā ļaus izolēties no
negodprātīgajiem nemaksātājiem?
-
Nē. Atsevišķais
dzīvokļa īpašuma īpašnieks nevarēs norobežoties no problēmas risināšanas, kas
saistīta ar pilnvērtīgu sabiedrisko pakalpojumu maksājumu veikšanas
nepieciešamību, norādot, ka ir veicis izstādītā rēķina apmaksu pilnā apmērā.
Ūdensapgāde un notekūdeņu novadīšana ir
pakalpojumi, kas tiek piegādāti dzīvojamai mājai kopumā un nevis atsevišķā
dzīvokļa īpašuma dzīvokļa īpašniekam, jo dzīvojamai mājai ir kopēja
ūdensapgādes sistēma ar kopēju mājas ūdens ievadu, kurā ir uzstādāms
komercmēraparāts, kurš fiksē dzīvojamai mājai kopumā piegādāto sabiedrisko
pakalpojumu apjomu un saskaņā ar kura mērījumiem ir aprēķināmi sabiedriskie
pakalpojumi ūdenssaimniecības jomā. Jānorāda, ka SIA “Jūrmalas ūdens” neatkarīgi
no pakalpojumu apmaksas veida tiešie maksājumi vai ar pārvaldnieka
starpniecību, nodrošina pakalpojumu piegādi dzīvojamajai mājai kopumā, nevis
katram dzīvokļa īpašniekam individuāli, un līdz ar to ir tiesīgs izvērtēt
pakalpojuma nodrošināšanu noteiktai dzīvojamajai mājai, pamatojoties uz
dzīvokļu īpašnieku veiktajiem/neveiktajiem maksājumiem, t.i., gadījumā, ja
dzīvojamajā mājā viens vai vairāki dzīvokļu īpašnieki neveic savlaicīgu rēķinu
apmaksu, uzkrājot maksājumu parādu, SIA “Jūrmalas ūdens” var lemt par
pakalpojuma piegādes apjoma samazināšanu vai pārtraukšanu visai dzīvojamajai mājai
kopumā! Tāpēc atgādinām, ka par saņemtajiem pakalpojumiem ir jānorēķinās
laikus!
|